Maak gebruik van de crises !

Veel ondernemingen worden keihard geraakt in hun bestaansrecht. Anderen maken zich zorgen hoe zij de komende weken of maanden goed moeten doorkomen. Maak je niet gek over zaken die je niet kan veranderen, neem de regie !

Next Gear schakelen in crisistijd 20200414

Geen kleine teruggang, maar gierend op de rem. Vooral ondernemers in de horeca, evenementenbranche en het toerisme staan met hun rug tegen de muur. Inmiddels hebben ruim 30.000 ondernemingen een beroep gedaan op de NOW regelingen vanwege leeglopende orderboeken of juist een stagnerende productie. De overheid doet er alles aan om tijdelijke pijn te verlichten. Mooi, maar jij zal meer moeten doen.

Ik wordt echt blij van vele ondernemers die ondanks de crises nu hun ware positieve aard laten zien, super. De assholes krijgen op termijn vanzelf de rekening gepresenteerd. Wat je zaait zal je oogsten. Ik vraag je wel  goed tijd te nemen en een plan de campagne te maken. Zorg dat jij de scenario’s klaar hebt. Jouw medewerkers verwachten nu echt leiderschap.

OPTIMAAL SCHAKELEN IN DE CRISES

Onwerkelijk wat er sinds eind januari is gebeurd. Van een “ver van ons bed show in Wuhan”, naar de keiharde maatregelen in eigen land. Ongetwijfeld heb jijzelf de eerste stappen genomen ter bescherming van jouw medewerkers, klanten en de continuïteit van het bedrijf.

Wat ga jij de komende weken en maanden doen om beter uit de crises te komen dan de concurrent? Hoe zorg jij ervoor om sterker uit de strijd te komen? Neem eens de tijd om heel kritisch naar je business model te kijken. Echt de crises biedt ook veel kansen. Blijf niet als een geschrokken hert in de koplampen kijken, die afloop is bekend. Denk goed na en kom in beweging. Zit je vast in gedachten schroom dan niet eens met en externe te sparren.

Van overleven naar een modus van overwinnen. De ondernemers die het beste schakelen in tijden van crises komen daar veel sterker uit.

DE CRISES VAN 2008

De crises van 2008 kan ik mij erg goed herinneren. Ik kreeg toen namelijk mijn aanstelling als directeur van een flink MKB bedrijf dat in de rode cijfers was geraakt. Als leverancier van producten in en om bedrijfswagens had mijn voorganger geen antwoord op de crises in de bedrijfswagen markt. In een jaar tijd van redelijke winst naar donkerrood. Dat jaar klapte de verkoop van bedrijfswagens in met ruim 50%. Een halvering. Vergelijkbaar met hetgeen KLM op een aanmerkelijk andere schaal nu ook meemaakt.

Het tij keren.

Het tij keren ging zeker niet vanzelf, maar binnen een jaar waren wij meer “dan boven Jan”. Koers zetten en met goede focus de stappen zetten. Niet wachten tot de boel weer aantrekt, maar de regie nemen. Door te schakelen op alle vitale assen in het bedrijf.
De basis is een positieve mindset en daadkracht. In deze opdracht heb ik geleerd en bewezen dat in tijden van crises zelfs groeien mogelijk is. De onderneming is vaak de slagschaduw van de ondernemer.
Wees eens eerlijk. Zit jijzelf ook in de freeze of juist in de fight modus?  Vooral in zware tijden wordt op de ondernemer en zijn team een extra beroep gedaan. Leiderschap in tijden van crises is geen walk in the park. Stop geen tijd in zaken die je toch niet kan veranderen.

In tijden van crises worden veel zaken vloeibaar en deze kan jij gebruiken om eens goed orde op zaken te stellen. Succes is niet meer vanzelfsprekend en de hernieuwde energie en focus kan nieuwe én succesvolle wegen openen.

De crises is een ideale tijd om processen strak trekken en nieuwe proposities tot groei brengen.

Heb jij de prioriteiten scherp op de vitale assen van jouw bedrijf ?

Niet meehuilen met de wolven, maar leiderschap en een winnende mindset !

Veel bedrijven gaan niet alleen door de crises slechter draaien. Bijna iedereen gaat meehuilen met de wolven. Denken in beperkingen, excuses in plaats van oplossingen. Samen gaan wij niet aanhoren waarom iets niet lukt. Zorgen dat jij sterker uit de crises komt en voorsprong in de markt gaat pakken is waar je mij voor kan bellen.

Volgens mij zijn 3 zaken echt vitaal :

  1. Niet hopen , maar duidelijke keuzes maken. Blijf positief en accepteer de nieuwe situatie. Zorg dat je een duidelijk scenario / scenario’s hebt.
  2. Wees transparant en betrek het gehele team. Je zal verbaast zijn over de goede ideeën die jouw eigen mensen hebben. Doe ook echt iets met deze informatie en kennis.
  3. Focus op zaken waar je wel iets aan kan veranderen. De waarheid ga je niet veranderen. Je druk maken om zaken waar je geen invloed op hebt kost alleen maar energie.

GA JIJ OVERLEVEN OF OVERWINNEN ?

Ik kan mij voorstellen dat ook jij onzeker bent wat er nu allemaal op je afkomt. Wellicht lopen de orderboeken sneller leeg dan gewenst. Mogelijk lig je zelfs wakker hoe jij iedereen aan het werk gaat houden. Om mij heen zie ik diverse ondernemers opstaan, creatief worden. Ook al lijkt dat soms op noodgrepen. Het gaat uiteindelijk om mindset, visie, focus en vooral daadkracht. Ook tijdens een crises is meer mogelijk dan je denkt.

Je hebt te hard gewerkt om nu alles uit je vingers te laten glippen. Langzaam invreten op je reserves is het laatste wat jij moet doen. Gebruik de crises om er vooral sterker uit te komen.

Bellen, appen en skypen is de manier waarop ik nu kennismaak.

Blijf veilig en pak de regie !

Contact

Naam

E-mail

Onderwerp

Bericht

Toggle content