Groeipijn bij het MKB

Mooi dat jij jouw bedrijf hebt gebracht waar het nu staat. Daar mag je trots op zijn. Sterker nog, daar moet je trots op zijn !

Door de huidige omvang van jouw bedrijf sta jij inmiddels wel voor hele andere uitdagingen.
Alles zelf blijven doen is onmogelijk, dus jij gaat taken overdragen. Toch ben jij niet helemaal tevreden.
Sommige zaken knagen wellicht aan je. Hoe zorg ik ervoor dat de neuzen dezelfde kant opstaan ? Waarom gaan de zaken niet in het tempo dat ik graag zou willen ?

Hoe zorg ik dat ik blijf groeien ? Het is immers net als fietsen. Als je stilstaat dan val je om.
Het is een enorme uitdaging om in deze tijden de juiste keuzes te maken. De waslijst aan uitdagingen is enorm. Maar waar te beginnen ?

Indien jij groeipijn hebt wees dan vooral trots. De eerste flink groei heb jij  samen met jouw team bereikt door vooral hard te werken.
Kijk wel uit dat de trots niet omslaat in eigenwijs en laat je ondersteunen. Wat zou het voor jouw bedrijf betekenen indien je geen of veel minder last zou hebben van de groeipijn?  Wat zou het voor jou persoonlijk betekenen indien de zaken lekker doorlopen terwijl jij 3 weken van partner of gezin mag genieten?

Ik hoop dat jij voor jouw financiën mag rekenen op een sterke accountant. Een accountant die net even een stap verder gaat. Een echte partner die bijvoorbeeld ook goed advies geeft over hoe de groei te financieren. Of een partner die in staat is om achter de cijfers te kijken. Niets is gevaarlijker dan jouw keuzes te baseren op gemiddelden. Heb jij minimaal wekelijks inzicht in de vitale kengetallen ?

Bij groeipijn zitten knelpunten vooral op andere vlakken dan de puur financiële. Natuurlijk kan jij enorm veel informatie halen uit de cijfers. Het blijft wel een verslag van het verleden. De groeipijn zit vooral in de organisatie en de mensen, de strategie en het toekomstbestendig blijven of juist de daadkracht om plannen ook echt uit te voeren. Waar liggen jouw uitdagingen ?

Het kan niet anders dat ook in jouw bedrijf flinke uitdagingen liggen. De eerste stap is deze onderkennen en goed benoemen. Een ervaren externe heeft niet alleen flink wat bagage, maar kijkt met een frisse blik naar jouw bedrijf.

Wees vooral trots op wat je al hebt bereikt, maar niet te……….
Ik zou het een voorrecht vinden om vrijblijvend met jou te sparren.

Contact

Naam

E-mail

Onderwerp

Bericht

Toggle content