Eigenwijze ondernemers

Eigenwijze ondernemers? Ja dat lees je goed.
Wees blij toe! Jij was nooit gekomen waar je nu bent indien je niet over een flinke portie durf, doorzettingsvermogen en eigenwijsheid zou beschikken.

Dankzij de mooie groei zal er inmiddels wel erg veel op jouw bord liggen………
Oppassen dus. Voor je het weet ben jijzelf de rem op een verdere groei van jouw bedrijf.

Het MKB wordt terecht de motor van onze economie genoemd. Veel dank hiervoor aan ”de eigenwijze ondernemers” ! Ik krijg energie van jullie durf en doorzettingsvermogen. Mooi om te zie welk extra potentieel veel bedrijven nog hebben.
Benut jij alle potentieel van jouw bedrijf ? 

De waan van de dag is helaas vaak de baas over jouw agenda. Heb jij enig idee hoeveel winst jij kan boeken door een kernachtige strategie en een methode om deze doeltreffend uit te voeren ? 

GEEN STRUCTUREEL OVERLEG OP HOOFDZAKEN 
Ik spreek nog veel ondernemers die niet structureel of effectief met hun kernteam vergaderen. Vaak onder het motto “wij doen dat wel als er iets te bespreken is”. Begrijp mij niet verkeerd. Ik krijg ook jeuk van een verstikkende vergadercultuur die je vaak bij corporate bedrijven aantreft. 

Aan de andere kant is niet periodiek een effectief overleg hebben een rem op groei en succes. Niet structureel met elkaar de voortgang op vitale onderwerpen bespreken is vragen om half zwanger. Veel van plan zijn, maar weinig komt echt van de grond.
Er zijn meerdere methoden om vooral niet te  vergaderen over bijzaken en vooral geen lange notulen. Wel duidelijk zicht op de voortgang van vitale zaken en een moment om samen de prioriteiten af te stemmen. Goed indien jij  wel overleg hebt met jouw kernteam. Gaat dit overleg dan vooral over de dagelijkse problematiek of werken jullie aan de bouwstenen voor groei ?  Wellicht heb jij de bouwstenen voor groei, dus de vitale onderwerpen nog niet scherp. Hoofdreden daarvoor is veelal het ontbreken van een duidelijke koers. 

GEEN DUIDELIJKE KOERS
Meer dan 50% van het midden en klein bedrijf heeft geen duidelijke kernstrategie. Indien jouw bedrijf geen duidelijke koers heeft mis jij zowel intern als richting klanten voor een flink deel de boot. Er zijn meerdere methoden om tot een kernachtige (groei) strategie te komen. Welke methode het beste is ligt geheel aan de fase waarin jouw bedrijf zich bevindt. 

Bij de bedrijven zonder een visuele strategie weet de ondernemer zelf waar hij of zij ongeveer naartoe wil. Besef wel dat dit voor de rest van het bedrijf niet echt duidelijk is. Indien niet alle medewerkers de koers kennen kost jou dat onnodig veel tijd. De medewerkers kunnen dus niet veel anders dan te pas en onpas vragen of iets goed is. Hoe mooi zou het zijn als zij zelfstandig binnen de kaders van de strategie hun vak kunnen uitoefenen?  

Het tekort aan goed personeel doet veel bedrijven pijn en is een rem op de groei. Ik ben er heilig van overtuigd dat een duidelijke strategie niet alleen nieuwe medewerkers zal aantrekken, maar vooral ook zorgt voor het behoud van jouw huidige medewerkers. Uiteraard noem ik geen bedrijven, maar bij velen is het ontbreken van een duidelijke koers en het niet effectief realiseren van plannen een flinke irritatie. 
Jouw medewerkers en toekomstige medewerkers werken graag bij bedrijven met een gezonde ambitie en duidelijke koers.

Wat maakt jouw bedrijf onderscheidend?  Pijnlijk om te zien dat vaak de gang naar het (social) media bureau wordt gemaakt zonder eerst scherp te hebben wat nu echt het onderscheidend vermogen is. WAT wil jij aan WIE communiceren met welk DOEL Persoonlijk krijg ik de kriebels van de niet effectieve en veelal productgerichte communicatie.  Heb jij scherp wat de droom of juist het probleem van jouw klanten is? Hoe ga jij zorgen dat jouw bedrijf over een paar jaar nog relevant is? 

Met hard werken is helemaal niets mis. Wel is het zonde als tijd besteed wordt aan de verkeerde zaken. 
Hoe mooi zou het zijn als jij betere resultaten zou boeken in minder uren en met meer werkplezier ?

Gelukkig zijn de meeste ondernemers “gezond” eigenwijs.
Een duidelijke en gedragen koers gecombineerd met een daadkrachtige uitvoering zal jouw onderneming geen stappen, maar sprongen laten maken. 
De ervaring leert dat tijdens een eerste gesprek al duidelijke winst wordt geboekt. Heerlijk om mijn bijdrage te mogen leveren aan “de motor van de economie”.  Ik verheug mij op een kennismaking. 

 

 

 

 

Contact

Naam

E-mail

Onderwerp

Bericht

Toggle content